Czy marki naprawdę wiedzą, do kogo mówią? Konsumenci krytycznie oceniają język reklamy
Ponad 65% Polaków uważa, że firmy nie pytają ich o zdanie, a tylko 8% respondentów deklaruje, że reklamy, które widują na co dzień, są tworzone z myślą o nich. Dla większości odbiorców komunikacja marek jest zbyt intensywna, oderwana od rzeczywistości i nieautentyczna – wynika z badania „Konsumenci mówią, marki nie słuchają. Jak Polacy oceniają trafność komunikacji marketingowej” SW Research zrealizowanego na zlecenie agencji Soul & Mind.
2025-06-24, 12:49

Czy marki wiedzą, jak mówić do odbiorców?

W natłoku reklam i informacji konsumenci oczekują, że komunikacja marek będzie zrozumiała, autentyczna i adekwatna do ich stylu życia. Tymczasem wyniki przeprowadzone w maju 2025 r. badania pokazują, że większość Polaków nie widzi w reklamach realnej wartości. Aż 54,8% respondentów deklaruje, że przekazy, które otrzymują, mijają się z ich potrzebami – przy czym najmłodsze grupy (do 24. roku życia) są wobec komunikacji najbardziej krytyczne.

W dzisiejszym świecie hiperkonkurencji pojedynczy komunikat to za mało. Liczy się długofalowa konsekwencja, zrozumienie odbiorcy i realna wartość, jaką marka wnosi do jego życia. Konsumenci nie chcą być jedynie targetem, oczekują partnerstwa, autentyczności i komunikacji, która odnosi się do ich codzienności – komentuje wyniki badania Anita Zaremska-Trzaska, Senior Strategic Planner w Soul & Mind.

Dlaczego reklamy irytują?

Badani wskazali konkretne błędy, które ich zniechęcają: zbyt częsta emisja reklam (36,3%), oderwanie komunikacji od rzeczywistości odbiorcy (21,4%), absurdalne lub niezrozumiałe przekazy (17,1%). Osoby o niższym poziomie wykształcenia oraz mieszkańcy mniejszych miast i wsi czują się pomijani przez komunikację marek. Tylko 8,2% wszystkich badanych uważa, że reklamy są kierowane do nich i wnoszą coś wartościowego.

Dobra strategia marketingowa powinna być oparta na danych, nie domysłach. Konsumenci stali się bardziej świadomi i oczekują uczciwej, dobrze osadzonej w ich realiach komunikacji. Marki, które tego nie zrozumieją, zostaną wykluczone z rozmowy. a więc i z wyboru – mówi Maciej Zaremba, CEO Soul & Mind.

Kiedy komunikacja przestaje działać

Wyniki badania pokazują, że marki potrzebują dziś czegoś więcej niż doświadczenia – potrzebują dystansu i odwagi, by zrewidować swoje założenia. Odbiorcy domagają się nie tylko klarownego języka, ale też szczerości, zrozumienia i adekwatności.

Trudno osiągnąć to działając wyłącznie in-house – bez konfrontowania własnych intuicji z głosem odbiorcy. Dlatego tak ważna staje się współpraca z zewnętrznymi ekspertami – zarówno strategicznymi, jak i badawczymi, którzy pomagają zobaczyć markę oczami tych, do których naprawdę mówi – podsumowuje Maciej Zaremba..

Szczegółowy raport z wynikami badania można pobrać tutaj https://consulting.soulandmind.pl/raport-konsumenci-mowia-marki-nie-sluchaja/

Badanie zostało zrealizowane w dniach 29.04-02.05.2025 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI - Computer-Assisted Web Interview) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1004 ankiety z ogólnopolską próbą dorosłych (18lat+). Zastosowano dobór kwotowy - próba była reprezentatywna ze względu na łączny rozkład zmiennych: płeć, wiek i klasa wielkości miejscowości zamieszkania.

KONTAKT / AUTOR
Ewa
PR Manager
Kawiecka
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2025.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.